Kräva sitt space

Allmänt / Permalink / 0
För egen del har jag märkt att jag måste kräva mitt utrymme när jag är runt andra människor inklusive min familj. Jag är inte en sådan personlighetstyp som gör det automatiskt utan jag sätter oftast andra i första rummet för att alltid se till så att de mår bra först. MEN problemet är att jag på så vis aldrig får ro själv eftersom det ena dilemmat avlöser det andra som jag måste lösa, stort som smått. Jag märker att jag lätt hamnar i ett stand by läge ( redo att serva) vilket inte alls är hälsosamt. För mig är det viktigt att tänka på att låta andra människor lösa sitt eget och lägga större fokus på att inte ge för mycket av mig själv till andra. Jag kommer för den skull aldrig sluta att vara hjälpsam men man behöver liksom inte ge bort sin själ varje dag utan det räcker med att sträcka ut en hjälpande hand till den som behöver. Beteende att ge bort sin själ varje dag dränerar en människa på energi på nolltid. Som mamma har jag märkt att barn lätt dränerar sin förälder på energi , speciellt som man är den personlighetstypen som jag Hsp ( High sensitive Person). Någon som känner igen sig? Det är en aning mer problematiskt när man har barn, då måste man hjälpa till med stort som smått hela tiden och HUR kräver man då sitt utrymme när barnet är 2 1/2 och inte kan lämnas ensam? Någon som har erfarenhet och tips? 
Till top