Första dagen på vårt nya liv

Allmänt / Permalink / 0
Idag har vi varit på Inskolning på nya förskolan. Jag har sett fram emot detta så länge och N har hört talas om detta hur länge som helst nu och äntligen är dagen här. Det har varit en påfrestande period för oss båda när vi har gått hemma och skavt mot varann. Förskolan var ett gammalt stort gotländskt stenhus ( en gammal prästgård) som var inrett som vilken förskola som helst fast i mycket större lokaler. Personalen verkar vara väldigt bra och barngrupperna mycket minde än i Göteborg så detta bådar gott. Det är klart att det optimala vore om vi fått förskoleplats direkt men så blev det inte. N började leka direkt och sökte kontakt med både pedagoger och barn. Redan efter en timma var första besöket över och N ville inte åka hem till allt "det tråkiga" igen så jag beslutade att vi skulle besöka det lokala cafeet som även detta är ett stort gammalt skolhus. Vi åt en härlig lunch, jag tog en varm rotfruktssoppa och N fick föygande jakob med ris. Kvinnan som jobbade i cafeet berättade att dem även hade en kreativ verksamhet i lokalen bredvid och hon frågade om jag var intresserad av återbruk och hantverk och jag svarade ja och fick komma in i ateljen och titta. Oj, därinne fanns allt möjligt, alla möljliga slags handarbeten , keramik skapelser, tyger och garn greationer och även en mini loppis. Det var en härlig atmosfär och jag kikade runt medans N lekte med leksaker som hon hittat i cafeet. N ville fortsätta att leka ute, vi tittade runt i trädgården och hon lekte en stund i lekstugan som fanns där sedan åkte vi hem. Första etappen på dagen avklarad och hittills har allt varit bra och jag har känt mig ok i kroppen. Här är även lite bilder från dagens utflykt.
Skolcafeet

(null)

(null)

(null)

Till top